De tijd vliegt - Reisverslag uit Makikihi, Nieuw Zeeland van Rick Roest - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Makikihi, Nieuw Zeeland van Rick Roest - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Blijf op de hoogte en volg Rick

20 Augustus 2015 | Nieuw Zeeland, Makikihi

Vandaag weer een vrije dag, dus de was hangt weer aan de waslijn, boodschappen gedaan, en natuurlijk mijn vorgende verhaal schrijven.
Het gaat nogsteeds heel goed hier. ik heb het heel erg naar mijn zin.
Ik krijg steeds meer taken en verantwoordelijkheden op het bedrijf. Ik moet nu naast het kalveren halen en het koeien halen, ook de droge koeien voeren en het melkvee voeren, daarover later meer.

Vorige keer vertelde ik dat er nieuwe huisgenoten kwamen, dat zijn Koen en Tom geworden. Zij zijn studenten van de HAS Den Bosch. Ik kan het goed met beide jongens vinden, dus het is iedere avond wel gezellig. Mijn andere huisgenoten gaan deze week weer terug naar huis omdat hun stage er dan alweer op zit. Hun hebben hier ook 4 maanden gezeten.

Zoals ik eerder al zei mijn takenpakket is uitgebreid met het voeren. dat houdt dus in dat ik als Phil de droge koeien man er niet is, dat ik dan de droge koeien moet bijvoeren in de weide. Ik moet dan met de balen trailer stro voeren aan de droge koeien. Het rijden met de trekker en zon trailer in het land is nog wel wat onwennig met die heuvels. Soms gaat het wel erg scheef voor Nederlandse begrippen. Dan zegt Sponge, oftewel Jan Brouwer dat ik me niet zo moet aanstellen, want in de bergen is het nog steiler. Daar is het zo steil dat bij het inkuilen de opraapwagen gewoon naast de trekker loopt in plaats van erachter.
Naast het voeren van de droge koeien moet ik ook de melkkoeien voeren. Dat betekend dat ik met een 16 tons CAT shovel een 36 kuub voermengwagen moet laden en vervolgens uit voeren. Ik voer per dag zon 17 balen luzerne hooi, oftewel een vrachtwagen vol met balen, zon 12000 kilo graskuil en een 20 ton mais. Daarnaast gaat er nog rest product van de lokale friet fabriek, soja, zonnebloempitmeel en stro in de mengwagen. In totaal zijn dit 4 vrachten voer met een gezamenlijk gewicht van ongeveer 50 ton voer! En dat is de volgende dag allemaal schoon op! En dan vind ik dit al veel, maar de stal is nog niet eens vol!

Ik heb deze week ook voor het eerst een hele dag in de stal gewerkt, dus ook tijd voor wat meer over de stal. De stal heeft plaats voor 1500 koeien, die zijn verdeeld over 8 groepen met zon 185 dieren per groep. Het bedrijf is ongeveer een jaar geleden opgeleverd en draait volgens de planning volgend jaar op volle capaciteit. Momenteel zijn er zon 1200 koeien aan de melk en als het goed is groeit dit aantal de komende maand met nog 300 koeien. In de stal werken de hele dag minimaal 3 man, waarvan er een de hele dag aan het schoonmaken is. De andere twee zijn de hele dag bezig met de koeien in de robots doen en zieke koeien verzorgen. Daarnaast hebben er ook 3 mensen iedere dag nacht dienst. Deze mensen zorgen er voor dat de nieuwe koeien worden ingemolken en halen ze ook de late koeien naar de robots.

Van de week zijn heb ik ook nog geholpen met het verhuizen van 75 koeien. Deze koeien gingen niet in de ligboxen liggen of konden niet door de robot gemolken kunnen worden omdat de spenen verkeerd staan. Deze koeien werden naar een kraal gedreven en daarna gingen ze door een behandelstraat zoals je die ook altijd op van die livestock ranches ziet. hier werden alle halsbanden afgedaan en de nummers genoteerd.

Naast werk was er deze week ook tijd voor ontspanning. Zo ben ik van de week met een aantal collega's naar een lokale bar in de buurt geweest. Deze bar Forks, zorgt ook voor onze maaltijden. Het is een hele gezellige kroeg, waar ik zeker vaker heen ga. Daarnaast was ook mijn collega Sponge jarig, en dat moest natuurlijk gevierd worden. Zondag gaf hij een feest, tijdens dit feest heb ik ook de familie van Leeuwen een beetje beter leren kennen. Het is een hele grote familie met hele aardige mensen. Al met al dus een hele gezellige avond.

Als dat nog niet alles is heb ik van de week ook nog de auto overgekocht van mijn huisgenoot William , een Toyota Corolla. Hiermee kan ik als ik vrij ben gaan rondtoeren door de omgeving.

Ik heb van de week ook heel veel foto's gemaakt, die zal ik op Facebook uploaden omdat dat sneller gaat en makkelijker is. Zie https://www.facebook.com/rick.roest.1/media_set?set=a.727929103997255.1073741829.100003405156184&type=3&uploaded=21



  • 20 Augustus 2015 - 20:09

    Pake:

    Hoe krijg ik de foto's zonder Facebook?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 30 Juni 2013
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 8605

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2015 - 13 November 2015

stage Nieuw Zeeland

04 Juli 2013 - 18 September 2013

Stage Canada

Landen bezocht: