Eerste paar dagen - Reisverslag uit Makikihi, Nieuw Zeeland van Rick Roest - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit Makikihi, Nieuw Zeeland van Rick Roest - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Blijf op de hoogte en volg Rick

08 Augustus 2015 | Nieuw Zeeland, Makikihi

Hier is dan het eerste bericht uit Nieuw Zeeland! Na een reis van 30 uur ben ik dinsdag aangekomen in Christchurch. Ik heb hier een nacht overnacht bij Neil en Christine Johnston, dit zijn vrienden van mijn oom. De volgende dag heeft Neil mij geholpen met het aanvragen van een Nieuw Zeelands rekeningnummer en heb ik een telefoon en een simkaart gekocht om hier goedkoop te kunnen bellen. Vervolgens ben ik s'middags met de bus richting Makikihi gegaan, dit duurde ongeveer twee en een half uur. Hier werd ik op gehaald door mijn huisgenoot William een Canadees. Ik woon hier overigens met nog een nederlandse jongen Lieuwe en er komen vanavond nog twee nederlanders.

Het gebied waar ik zit ligt tussen de zee en de bergen in. het is hier vrij heuvelachtig. Ik moet dan ook iedere morgen en middag als ik naar de boerderij moet een vrij steile heuvel op klimmen om er te komen. Naast de heuvels zijn er ook veel vlakke stukken meer richting Chrischurch toe, hier zie je ook veel pivots (dat zijn vaste bereginings apparaten). Verder zijn er veel bossen en riviertjes.


Donderdag was mijn eerste werkdag. Ik werk op een bedrijf met 1500 melkkoeien die allemaal worden gemolken door robots. De melkkoeien staan het jaar rond op stal en de drogekoeien, kalveren en pinken lopen buiten. Het jongvee staat op een ander bedrijf. Het bedrijf werkt met afkalf periodes, waarvan er nu een is begonnen en die duurt tot oktober, in deze periode moeten ongeveer 400 koeien afkalveren. Dat betekend dat mijn werkdag iedere dag begint met het verzamelen van de kalveren en het vinden van de juiste moeder, dit alles gebeurd met behulp van een quad. Ik doe dit meestal samen met William en Latal een Filipijnse. Het personeel komt trouwens overal weg, er lopen hier onder andere ook nog Argentijnen en er is iemand van Fiji.

Naast het verzamelen van de kalveren doe ik ook nog allerhande klusjes, zo help ik koeien met afkalven, laatkomers in de robot doen en doe ik wat trekker werk met een van de voorlader trekkers. Tot nu toe alleen maar leuk werk dus.

Ik heb nog niet heel veel foto's kunnen maken dus je zult het eerst met deze moeten doen. Ik zal trouwens meer foto's op Facebook plaatsen later, omdat dat makkelijker en sneller gaat.

  • 08 Augustus 2015 - 08:34

    Gerjan Kleefman :

    Goed aangekomen dus. Hoop dat je het naar je zin hebt! Groet Gerjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 30 Juni 2013
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 8622

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2015 - 13 November 2015

stage Nieuw Zeeland

04 Juli 2013 - 18 September 2013

Stage Canada

Landen bezocht: