Rugby, koeien en kapotte electrische apparaten - Reisverslag uit Makikihi, Nieuw Zeeland van Rick Roest - WaarBenJij.nu Rugby, koeien en kapotte electrische apparaten - Reisverslag uit Makikihi, Nieuw Zeeland van Rick Roest - WaarBenJij.nu

Rugby, koeien en kapotte electrische apparaten

Blijf op de hoogte en volg Rick

10 September 2015 | Nieuw Zeeland, Makikihi

Het is alweer zon twee weken nadat ik mijn laatste verhaal heb geschreven, in die tijd is er veel gebeurd.

Zo is er weer een nieuwe Nederlander gekomen voor het loonbedrijf, deze heeft het voeren van mij overgenomen, omdat ik meer in de stal moest helpen van Anna de farmmanager. Mijn taken pakket is daarom wat veranderd. Ik moet nu s'ochtends eerst helpen met de boxen in de stal schoonmaken of het schoonmaken van de lasers van de robots, daarna moet ik vaak kalveren halen en draden in de weides verzetten. Daarnaast moet ik ook nog de zieke koeien in het zandhok buiten de stal verzorgen. Dit zijn de koeien die niet goed meer kunnen opstaan in de stal of vaak uitglijden. Ik moet deze koeien voeren, water geven en helpen opstaan. Soms moet ik ze ook medicijnen geven. Daarnaast moet ik ook andere klusjes doen.

Vooral het verweiden vind ik mooi werk. Gisteren heb ik dit samen met Koen mogen doen. We moesten de hoog drachtige koeien,die Anna en Tom uit een groep droge koeien hebben geselecteerd, uit een weide van zo'n 70 hectare halen en via een catle yard( dat is een kraal voor het verzamelen, behandelen en opladen van vee) over de weg naar de andere groep hoog drachtige koeien verplaatsen. Dit waren een stuk of 80 koeien.

Daarnaast heb ik ook nog veel kalveren verhuist deze week. Eerst moest ik samen met twee Argentijnen een groep kalveren van de stal naar een weide een zo'n 3 kilometer verder op. Dit deden we door met de Calfetaria een melk voeraanhanger voor de groep kalveren aan rijden en een Argentijn op de quad er achter en ik met de bezem wagen er ook achter aan. Ik moest de slome kalveren in mijn kalvertrailer stoppen en meenemen, zodat we niet al te veel werden opgehouden. Daarnaast heb ik ook nog met de kalveren wagen samen met Koen het leeg gemaakte hok weer volgemaakt met kalveren uit de andere kalver schuur.

Daarnaast heb ik ook nog een aantal van mijn collega's uit de brand moeten helpen. Zo is Laura, de Argentijnse kalvervoerster, met de Calfetaria te hard door de bocht gereden en op de kant gegaan, dus moest ik die weer op zijn wielen zetten. Ook waren er een aantal quads kapot deze week dus moesten we vaak met een paar tweede keus quads op pad. Deze week heeft het veel geregend dus het was aardig moddirig in het land. Hierdoor kon je met de tweewiel aangedreven quad al haast niet meer bij de heuvels omhoog, hierdoor moest koen mij met een 4x4 quad al een keer de weide uit duwen.
Eze een andere Argentijn was koeien aan het opdrijven en was naar beneden een dal in gereden. Alleen omhoog lukte niet meer dus moest ik hem met mijn 4x4 quad omhoog slepen.
Ook Tom een andere Nederlander had wat met de modder. Hij wou over de rand van een dal rijden om te kijken of er beneden nog kalveren lagen. Helaas voor hem had hij niet door dat zijn quad steeds verder naar beneden gleed en op een gegeven moment bijna omging. Nadat hij lang zelf heeft zitten duwen heb ik hem met veel pijn en moeite weer boven gekregen. Zijn quad, hij zelf en ik zaten helemaal onder de modder.

Naast het werk was er ook nog tijd voor ontspanning. Ik ben op mijn vrije dagen vorige week een beetje met mijn auto de omgeving een beetje wezen verkennen. Ik ben eerst naar Timaru gereden en heb daar de stad wat doorgereden en wat gewinkeld. Toen ben ik doorgereden naar Waimate en heb ik daar wat door de bergen heen gereden naar de bosbouw gebieden. Het was een prachtige omgeving met wegen langs diepe ravijnen en prachtige natuur. Helaas was het die dag niet heel erg mooi weer dus heb ik geen mooie foto's kunnen maken.

Ook ben ik met Tom nog bij een aantal andere bedrijven van de familie van Leeuwen geweest. Ik ben bij de home farm geweest waar een deel van de koeien door Lely melkrobot worden gemolken en nog een deel in een carousel. De stal wordt hier verbouwd en de meeste carousel koeien gaan ook door Lely robots gemolken worden. Op de homefarm is ook het loonbedrijf. Her heb ik ook nog wat fotos gemaakt. Daarna zijn we doorgereden naar de boerderij van de dochter van Aad en Wilma. hier zaten klasgenoten van Koen en Tom. Dit bedrijf was een typisch Nieuw Zeelands bedrijf. Het bedrijf heeft alleen een melkstal en een wachtruimte. De koeien lopen het hele jaar door buiten en worden om de 16 uur gemolken. Dit was wel mooi om te zien.

Ook ben ik samen met de andere Dutchies die in Makikihi werken en met een stel klasgenoten van Tom en Koen naar beneden gereden naar Dunedin, een wat grotere stad op 2,5 uur rijden. Hier zijn we naar een rugby wedstrijd geweest. Na de rugby wedstrijd hebben we nog even het nachtleven ontdekt van Dunedin, wat heel erg gezellig was. S 'nachts hebben we daar in een hostel geslapen en zijn we de volgende dag om 6 weer terug gereden naar Makikihi, omdat we de volgende dag om 9 uur weer moesten beginnen.

Naast al het leuke zijn er ook nog minder leuke dingen te melden. Zo is een paar weken geleden het scherm van mijn telefoon van 20 dollar op mysterieuze wijze kapot gegaan. En ook ben ik er vandaag ook achter gekomen dat mijn camera het zelfde probleem heeft. Heel apart, omdat ik ze beiden niet heb laten vallen of iets dergelijks.

Nou ja genoeg weer voor deze keer. tot de volgende keer

  • 25 September 2015 - 23:00

    Janneke:

    Het Rick!
    Mooi om te lezen dat je het zo naar de zin hebt! Wat een metalen bedrijf zeg! Dan zijn wij maar een keuterboer! Dat wordt straks wel weer wennen in ons kikkerlandje. Veel plezier daar nog de komende weken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 30 Juni 2013
Verslag gelezen: 1482
Totaal aantal bezoekers 8620

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2015 - 13 November 2015

stage Nieuw Zeeland

04 Juli 2013 - 18 September 2013

Stage Canada

Landen bezocht: